De unge forsvinder

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Globalnyt zoomer ind på en opsigtsvækkende FN-rapport, der forudser, at der i 2050 vil være markant færre unge i Det Globale Nord end i dag, mens der til gengæld vil være langt flere i Det Globale Syd: “Skal Afrika have gavn af væksten i befolkningstal, kræver det en myriade af indsatser, ikke mindst omkring sundhed og uddannelse. Det er så til gengæld netop nu områder, der er nødlidende, fordi både Europa og USA reducerer bistandsindsatser, og fordi mange afrikanske regeringer er uden vilje eller evne til for alvor at sætte ind overfor ulighed og fattigdom.”